Page 191 - KongresKultury2016v2
P. 191
Problem Nie ma wsparcia dla organizatorów kultury w szukaniu
w biznesie źródeł finansowania.
Rekomendacja Należy powołać instytucje lub wpisać w statuty In-
stytutów (Adama Mickiewicza, Teatru, Muzyki i Tańca, Narodowego
Centrum Kultury) obowiązek systemowego szukania pieniędzy w biz-
nesie dla organizacji i instytucji kultury analogicznie, jak to się dzieje
w sporcie. Środki te powinny być możliwe do wykorzystania także na
działanie organizacji (pokrycie kosztów stałych i kosztów wynagro-
dzeń) przez np. stworzenie systemu wsparcia dla organizacji, a nie tyl-
ko dla projektów.
Spodziewany rezultat Lepsze finansowanie działalności w kulturze.
uwagi Tutaj są ogromne problemy w znalezieniu wspólnego języka
między kulturą a biznesem, które się pogłębiają, im podmioty kultury
są mniejsze.
Problem Brak innych źródeł dofinansowania działalności orga-
nizacji niż dotacje sprawia, że organizacje są niestabilne, nie mogą
zatrudniać ludzi ani planować długofalowo. Brakuje przestrzeni na
podnoszenie kompetencji i rozwój umiejętności współpracy z pod-
miotami działającymi poza polem kultury.
Rekomendacje Trzeba zainicjować programy podnoszenia kompeten-
cji nie tylko w obszarze kultury, lecz także – co jest istotne dla producen-
tów kultury – w obszarach związanych z jej produkcją. Nieodzowne jest
aktywne i profesjonalne szukanie źródeł finansowania w crowdfundingu,
kooperatywności, sponsoringu, działalności gospodarczej. Powinna zo-
stać stworzona sieć między twórcami a ekspertami z dziedziny biznesu,
marketingu, ekonomii alternatywnych, np. lokalne platformy wymiany
doświadczeń czy międzysektorowe sieci ekonomii alternatywnych.
3.6. Organizacja, samoorganizacja, instytucjonalizacja 191
Samoobsługa. Alternatywy dla nie-instytucji kultury