Zagadnienia dotyczące migrantów, nie wspominając o ich życiu twórczym przed tzw. kryzysem migracyjnym, praktycznie nie istniały w szerszej świadomości społecznej, a wraz z wybuchem kryzysu koncentrują się przede wszystkim na przekazie negatywnym, dyskursie zagrożenia. Tymczasem wpływ migrantów na kultury krajów przyjmujących jest nie tylko znaczący, nawet w krajach o stosunkowo małej liczbie ludności napływowej, lecz także niezwykle twórczy i ożywczy. Przekształcenia te są najczęściej niezauważalne dla przeciętnych obserwatorów kultury, dlatego warto dyskutować i opisywać ten fenomen. W panelu chcielibyśmy się skupić na tym, co pozytywnego wnoszą do rodzimej kultury migranci, jakie problemy poruszają w swojej twórczości, jakiego rodzaju przejawy kultury przeważają, którymi kanałami osiągają oni sukces i czy jest on dostrzeżony częściej na miejscu, czy za granicą. Możemy też odróżniać twórczość migrantów osiadłych, często związanych z mniejszościami narodowymi, mniej lub bardziej uznawanymi przez oficjalne czynniki, od twórczości migrantów nowej fali, pochodzących często z kultur pozaeuropejskich. Ich znajomość jest w Polsce wciąż mała, tymczasem może ona być pomostem do lepszego poznania Innego, a tym samym łamania stereotypów dotyczących przedstawicieli kultur odległych, a także zrębem dialogu międzykulturowego, tak ważnego dla dobrobytu i spójności współczesnych społeczeństw. W dyskusji w ramach naszego panelu mieliby wziąć udział przedstawiciele grup migranckich, którzy prezentując swoją kulturę, jednocześnie prowadziliby dialog między sobą i tworzyli przestrzeń do ściślejszej współpracy na rzecz społeczeństwa wielokulturowego. Taki model współpracy promujemy w naszej działalności, tworząc lokalne, samorządowe wersje polityki migracyjnej. Reprezentujemy Kraków i możemy pokazać regionalny wymiar kultur migranckich, daleki od dominującego wzorca warszawskiego, a jednocześnie mający własny koloryt i siłę.
Adam Bulandra, Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL, Kraków