Page 155 - KongresKultury2016v2
P. 155
i pisania uczą rozpoznawania błędów logicznych i zbitek ideologicz-
nych w dyskursie władzy, wypowiedziach medialnych i komentarzach
prasowych. Uczą także, wbrew pozorom, nie tyle indywidualnej eks-
presji, choć to na pewno jest ważne, ile umiejętności empatycznego
słuchania wypowiedzi innych uczniów czy studentów, do których
doświadczeń – z racji ich pochodzenia etnicznego, regionalnego
– nie mielibyśmy inaczej dostępu, a którzy nimi się z nami dzielą.
Adresaci apelu: MEN, MNiSW i MKiDN.
Spodziewane rezultaty Rozwijanie umiejętności dzieci patrze-
nia na świat z punktu widzenia innych osób, zwłaszcza tych, których
otaczające społeczeństwo przedstawia jako osoby niewartościowe lub
których uprzedmiotawia. Uczenie sympatii dla ludzkiej słabości i bez-
silności, uczenie tego, że słabość nie jest wstydliwa, a potrzeba pomocy
ze strony innych nie jest „niemęska”. Uczenie dzieci, żeby nie wstydziły
się tego, że czegoś potrzebują, lecz żeby widziały w takiej sytuacji oka-
zję do odwzajemnienia się. Rozwijanie zdolności do przejmowania się
dobrem innych, tych, którzy są blisko, i tych, którzy są daleko. Walka ze
wstrętem i z obrzydzeniem jako reakcją na mniejszości, ograniczanie
tendencji do przedstawiania ich jako grupy niższego sortu, od której
można się „zarazić”. Uczenie prawdy o sprawach tych grup, rasowych,
religijnych i seksualnych mniejszości, ludzi z niepełnosprawnością,
żeby przeciwdziałać stereotypom i reakcji wstrętu i obrzydzenia, która
im towarzyszy. Promowanie odpowiedzialności, traktowanie każdego
dziecka jako odpowiedzialnego człowieka. Uczenie krytycznego my-
ślenia, doceniania umiejętności i odwagi, której potrzeba, żeby wyrazić
niezgodę.
uwagi Umiejętność empatycznego słuchania jest kluczowa dla wy-
eliminowania uprzedzeń rasowych i innych. Umiejętność krytycznego
myślenia pozwala nazwać i rozbroić takie uprzedzenia.
3.2. europa, migracje, wielokulturowość 155
Komórka uchodźcy albo polska tolerancja wobec dyskursu nienawiści w Polsce