Page 152 - KongresKultury2016v2
P. 152

Rekomendacja Należy utworzyć autonomiczne instytucje kultury
dla każdej mniejszości o równym statusie jak instytucje kultury w RP.
W gremiach decydujących o aktach prawnych i programach dla mniej-
szości powinni być obecni eksperci z mniejszości. Adresaci apelu: Sejm
RP, Prezes Rady Ministrów RP.
Spodziewany rezultat Powstanie instytucji kultury dla każdej
mniejszości, systemowo zajmujących się rozwojem kultury poszcze-
gólnych mniejszości.
uwagi  Instytucja kultury jest tu rozumiana jako placówka o charakte-
rze naukowo-badawczym, kulturalnym, edukacyjnym i informacyjnym.

Problem  System edukacyjny jest niepełny: brak jest zajęć eduka-
cyjnych z języków i kultury mniejszości, a treści w podręcznikach
szkolnych i mediach powielają stereotypy.
Rekomendacja  Ważne jest stworzenie pełnego systemu kształce-
nia (włącznie ze szkolnictwem wyższym) uwzględniającego naukę
języków i kultur ojczystych dla mniejszości. Należałoby wprowadzić
na studiach polonistycznych dwusemestralny kurs z literatury mniej-
szości i analogicznie w ramach studiów historycznych – kurs z wyda-
rzeń historycznych z perspektywy mniejszości. W systemie edukacji
powinien się znaleźć komponent wiedzy opracowanej przez ekspertów
z mniejszości. Adresaci apelu: Sejm RP, Prezes Rady Ministrów RP,
MEN, MNiSW.
Spodziewane rezultaty  Utworzenie etnofilologii mniejszościowej
i programów studiów humanistycznych wprowadzających perspekty-
wę mniejszościową. Recenzowanie podręczników przez mniejszościo-
we komisje eksperckie.

152  Kultura mniejszości – obcy element czy część kultury Polski?
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157