Page 148 - KongresKultury2016v2
P. 148
Temat stolika
Czy w szkole jest miejsce na kulturę?
Prowadząca: Katarzyna Grubek
Zaproszeni goście: Katarzyna Michalska, Filip Schmidt,
Bogumiła Stachurska
Problem Zajęcia artystyczne często prowadzą osoby do tego nie-
przygotowane lub nauczyciele pracujący na kilku etatach, mimo że
powszechnie się zauważa, że to nauczyciele i edukatorzy są najważ-
niejszym podmiotem w procesie edukacji.
Rekomendacje Należy zaproponować systemowe rozwiązanie
umożliwiające nauczycielom przedmiotów artystycznych stałe kształ-
cenie i podnoszenie kompetencji („edukowanie edukatorów”), zwłasz-
cza dotyczące nowych metod pracy i współczesnych trendów w sztu-
ce. Bardzo ważne jest rozwiązanie systemowego problemu „łatania
etatów” – profesjonalizacja kadr, odgórne narzucanie wymogów kom-
petencyjnych w ramach podstaw programowych. Adresaci: MNiSW,
MEN, które powinny zaproponować bezpłatne lub dofinansowywane
programy szkoleniowe.
Spodziewane rezultaty Uelastycznienie zasad powierzania na-
uczania przedmiotów artystycznych (w tym pozalekcyjnych) osobom
mającym profesjonalne wykształcenie w danej dziedzinie, rozpowszech-
nienie wśród edukatorów poczucia obowiązku samokształcenia się.
148 Czy w szkole jest miejsce na kulturę?