Page 145 - KongresKultury2016v2
P. 145

temat stolika

Edukacja przez kulturę / edukacja artystyczna /
edukacja muzealna

Prowadzące: Izabela Kowalczyk, Maria Poprzęcka
Zaproszeni goście: Waldemar Baraniewski, Anna Knapek,
Marcin Szeląg

Problem  Rośnie zapotrzebowanie na zajęcia i warsztaty edukacyj-
ne prowadzone w różnego typu instytucjach zajmujących się eduka-
cją kulturową. W związku z tym dokonano przeglądu przygotowa-
nia, metod i kompetencji edukatorów kultury.

Rekomendacje  Aby środowiska zaangażowane w kształcenie eduka-
torów kultury porozumiały się z sobą i zaczęły współpracować, należy
stworzyć sieć i płaszczyznę do tego porozumienia. Należy wykorzystać
dotychczasowe osiągnięcia (szczególnie te dotyczące edukacji muze-
alnej), aby doskonalić metody pracy edukatorów pracujących w szko-
łach, ośrodkach kultury itp. Należy podnieść miejsce i rangę edukacji
kulturowej w programach szkolnych i działaniach różnych instytucji
kultury (muzeów, teatrów, domów kultury, galerii itd.).

Spodziewane rezultaty Dzięki zachowaniu różnorodności me-
tod edukacji kulturowej, adresowanej do bardzo odmiennych grup
społecznych, stworzenie wspólnej teoretyczno-praktycznej podstawy
pracy edukacyjnej, opartej na zasadach dialogu i współpracy naucza-
jących i nauczanych, partnerskiej dyskusji, nauce krytycznego myśle-
nia. Partnerska edukacja kulturowa stwarza szanse przełamania bier-
nej konsumpcji dóbr kultury, rozbudzaniu ciekawości i kształtowaniu
postaw sprzyjających czynnemu, twórczemu uczestnictwu w kulturze
i życiu obywatelskim.

3.1. Edukacja                                                      145
Edukacja przez kulturę / edukacja artystyczna / edukacja muzealna
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150