Page 141 - KongresKultury2016v2
P. 141
3.1. Edukacja
temat stolika
Edukacja artystyczna – edukacja kulturalna,
gdzie jesteśmy?
Prowadzący: Bogdan Zdrojewski
Zaproszeni goście: Barbara Fatyga,
Zina Jarmoszuk, Violetta Łabanow-Jastrząb
▶ Posłuchaj zapisu debaty
Problem Są zaniedbania w rozwoju kompetencji kulturowych
publiczności – odbiorców kultury – w formalnym i pozaformal-
nym systemie kształcenia. Problem jest niezwykle złożony, dotyczy
przede wszystkim najmłodszego pokolenia, a także osób w wieku
produkcyjnym. Zmiany cywilizacyjne, technologiczne ograniczają
także możliwości partycypacji w kulturze osobom najstarszym. Re-
zygnacja z edukacji kulturalnej w szkołach podstawowych (muzyki
i plastyki) na przełomie XX i XXI wieku pozbawiła podstawowych
kompetencji kulturowych, umożliwiających obcowanie ze sztuką,
zwłaszcza pokolenie wyżu demograficznego.
RekomendacjE Niezbędne jest wypracowanie zintegrowanego mo-
delu edukacji i upowszechniania różnych form uczestnictwa w kultu-
rze, realizowanego przez wszystkie instytucje, w tym instytucje kul-
tury podległe administracji publicznej. Niezbędne jest jednoczesne
kształcenie odbiorców kultury przez ułatwianie dostępu do zasobów
instytucji kultury, tworzenie i inwestowanie w przestrzenie fizyczne
i wirtualne dla potencjalnych spotkań twórców, artystów i publiczno-
ści. Kluczowe jest wzmocnienie odzyskanej pozycji plastyki i muzyki
jako elementów obligatoryjnego kształcenia w szkołach podstawowych
przy jednoczesnym zwiększaniu ofert fakultatywnych, a także zachęt
do czynnego uczestnictwa w lokalnych wydarzeniach kulturalnych.
3.1. Edukacja 141
Edukacja artystyczna – edukacja kulturalna, gdzie jesteśmy?