Page 136 - KongresKultury2016v2
P. 136

W pracach wielu grup roboczych pojawiał się apel o współpracę
w różnych kontekstach. W obszarze edukacji kulturowej istotne jest
zacieśnienie współpracy między nauczycielami a rodzicami uczniów,
a także współpraca z krytykami i środowiskami opiniotwórczymi do-
tycząca działań edukacyjnych i informacyjnych skierowanych do do-
rosłych podejmujących decyzje zakupowe w imieniu dzieci. Konieczne
jest także stymulowanie współpracy między edukatorami i nauczycie-
lami a instytucjami kultury, artystami i animatorami kultury (przez
wsparcie merytoryczne czy też rozbudowane programy rezydencji
artystycznych).

   Instytucje kultury, artyści, organizatorzy działalności kulturalnej
powinni współpracować z sobą, z władzami, z przedstawicielami biz-
nesu w takich obszarach, jak: wymiana wiedzy, wspieranie innowacji,
pozyskiwanie środków na kulturę, wypracowanie uzgodnień dotyczą-
cych reformy systemu finansowania kultury, tworzenie sieci i platform
służących komunikacji.

   Rekomendowano również podejmowanie współpracy międzyinsty-
tucjonalnej w dziedzinie polityki migracyjnej na wszystkich szczeblach
administracji publicznej (w tym instytucji kultury), a także włączanie
w programowanie i realizację przedstawicieli grup cudzoziemców,
uchodźców, do których kierowane są działania.

   Warto podkreślić, że znaczna część postulatów była przepełniona
duchem humanizmu. Apelowano o szacunek, uwrażliwienie na dru-
giego człowieka, stwarzanie możliwości indywidualnego rozwoju.
Podkreślano, że istotne jest tworzenie miejsc i sposobności do podej-
mowania dialogu opartego na empatii i poszanowaniu wzajemnych
racji. Konieczna jest także uważność na potrzeby osób z grup defawo-
ryzowanych, wykluczonych, a także zapewnienie mniejszościom god-
nych warunków do pielęgnowania własnych tradycji.

   Wydaje się, że wypracowane rekomendacje w znacznej części po-
zwoliły na znalezienie odpowiedzi na pytania postawione przed roz-
poczęciem Kongresu. Niemniej trudno się oprzeć wrażeniu, że znacz-
na część postulowanych rozwiązań od lat wybrzmiewa w dyskursie

136  Rekomendacje – główne zagadnienia
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141