Page 135 - KongresKultury2016v2
P. 135

tworzyć środowisko sprzyjające innowacjom. Warunkiem tego jest
możliwość akceptowania porażek, autorefleksja i dążenie do partycy-
pacyjnego modelu zarządzania – opartego na wzajemnym zaufaniu,
otwartości, partnerstwie i współpracy. Partycypacyjnie zarządzana
instytucja powinna dbać o relacje z publicznością (również tą poten-
cjalną) i włączać ją w prowadzone działania. Postulat angażowania
odbiorców dotyczy działań skierowanych zarówno do osób dorosłych,
jak i młodzieży. W takim modelu instytucja z jednej strony staje się
organizacją mającą wielu autorów i autorek, z drugiej zaś dzieli się od-
powiedzialnością z pracownikami, twórcami i publicznością. Według
uczestników Kongresu warto byłoby wypracować nowy kontrakt spo-
łeczny dotyczący karty praw pracowników i użytkowników instytucji
kultury.

   Apel o partycypacyjne zarządzanie instytucjami i organizacjami
prowadzącymi działalność kulturalną wpisuje się w nurt nowocze-
snych trendów w zarządzaniu (m.in. organizacji uczących się, opar-
tych na samozarządzaniu, tzw. organizacji turkusu, i innych). Niestety,
biurokratyczny charakter instytucji kultury powoduje, że bliżej im do
organów administracji publicznej niż do żywych, elastycznych i in-
kluzywnych organizacji, czerpiących z dialogu i potencjału swojego
otoczenia. Kultura jednakże jest materią wyraźnie sprzyjającą kre-
atywności i właściwe podejście do zasobów – przede wszystkim ludzi
tworzących organizację – może pozwolić przekroczyć ograniczenia
formalne.

   Upodmiotowienie i partnerskie relacje powinny cechować zwłaszcza
wszelkie działania prowadzone w ramach edukacji kulturalnej. Większy
nacisk powinien być położony na edukację w działaniu przez wspie-
ranie aktywnej twórczości – ze szczególnym uwzględnieniem part-
nerskiego traktowania dzieci i młodzieży. Oferta edukacyjna skiero-
wana do tej grupy odbiorców powinna być atrakcyjna – nie tylko ze
względu na treści, lecz także na sposób ich prezentacji (język, prze-
strzeń). Powinna być także dopasowana do potrzeb rozwojowych
adresatów.

Rekomendacje – główne zagadnienia  135
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140