Page 134 - KongresKultury2016v2
P. 134
roczne. Jawna powinna być również procedura wyboru dyrektorów
– zwłaszcza dla pracowników danej instytucji.
Na barkach organizatorów działalności kulturalnej spoczywa tak-
że odpowiedzialność za zagwarantowanie instytucjom stabilności
funkcjonowania, aby mogły działać w sposób możliwie najbardziej
profesjonalny. Poza odpowiednim poziomem finansowania uczestnicy
Kongresu proponowali powołanie rad instytucji kultury (standardu
obowiązującego w wielu krajach na świecie), złożonych z pracowni-
ków, przedstawicieli środowiska twórczego, sponsorów, publiczności.
Postulowano zwiększenie roli tychże organów i nadanie im – poza
kompetencjami doradczymi – również uprawnień nadzorczych. Reko-
mendowano także przestrzeganie kadencyjności dyrektorów instytucji
kultury i przeprowadzanie odpowiednio wcześniej procedur konkur-
sowych (minimum osiem miesięcy przed zakończeniem kadencji).
Adresatem znacznej części rekomendacji dotyczących sposobu
funkcjonowania instytucji i organizacji prowadzących działalność
kulturalną nie są jednak organizatorzy działalności kulturalnej, lecz
dyrektorzy i pracownicy instytucji kultury. Postulaty te nie wymagają
zmian w prawie, mogą być wprowadzone w każdym momencie i zależą
wyłącznie od sposobu zarządzania. Jest to grupa wytycznych skierowa-
nych do samych środowisk kultury, w związku z czym wydaje się, że
ma szansę być szybko i skutecznie zaimplementowana.
Pierwszym postulatem jest budowanie i wzmacnianie potencjału
instytucji, wykorzystując do tego posiadane zasoby oraz stale monito-
rowane i rozwijane mocne strony zespołu. Liderzy instytucji powinni
bezustannie się rozwijać, poszukiwać nowych inspiracji i dzielić się
wiedzą ze współpracownikami. Co niezwykle ważne i niepokojące
– pojawił się również apel o szanowanie praw pracowników instytucji
kultury w kontekście zapisanych w konstytucji praw jednostki do rów-
nego traktowania przez władze publiczne.
Instytucje i organizacje prowadzące działalność kulturalną powin-
ny analizować możliwe rozwiązania organizacyjne i na tej podstawie
świadomie wybierać formy działania i drogi rozwoju. Powinny także
134 Rekomendacje – główne zagadnienia