Page 130 - KongresKultury2016v2
P. 130
Konsorcjum Praktyk Postartystycznych). Apelowano do twórców o so-
lidarność środowiska i jedność inicjatyw oraz do mediów o przywró-
cenie kulturze należnej pozycji w środkach masowego przekazu
i w debacie politycznej. Rolą mediów powinno być tworzenie redak-
cyjnej polityki kulturalnej wzmacniającej kulturę współczesną, nieza-
leżną, istotne zjawiska niszowe.
Stosunkowo niewiele rekomendacji miało charakter rozwiązań sys-
temowych – wymagających zmian legislacyjnych lub organizacyjnych.
Do nich z pewnością można zaliczyć apel o przygotowanie projektu
ustawy o finansowaniu kultury, która zlikwiduje sprzeczności mię-
dzy ustawami o finansach publicznych, rachunkowości oraz organi-
zowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ustawa ta miałaby
ograniczyć także skrajny formalizm i negatywny wpływ m.in. Kodeksu
pracy czy też regulacji VAT na działalność kulturalną.
Jednym z postulowanych rozwiązań, wymagającym interwencji
na poziomie władzy ustawodawczej i wykonawczej, jest systemowe
wsparcie dla pozyskiwania funduszy na działalność kulturalną
poza sektorem publicznym. Zdaniem uczestników Kongresu mogło-
by się to odbywać przez powołanie odrębnej instytucji lub wpisanie
w statuty obecnie funkcjonujących Instytutów (m.in.: Instytutu Te-
atralnego, Instytutu Teatru, Muzyki i Tańca, Narodowego Centrum
Kultury, Instytutu Adama Mickiewicza) obowiązku poszukiwania
dodatkowych środków. Warto byłoby również zastanowić się nad
możliwością wprowadzenia rozwiązań fiskalnych: ulg, odliczeń, daro-
wizn (m.in. 1 proc. CIT na kulturę – wzorem funkcjonującego obecnie
1 proc. PIT dla organizacji pozarządowych). Postulowano także zorga-
nizowanie kampanii społecznej dotyczącej konieczności płacenia za
kulturę oraz stałe podnoszenie kompetencji twórców i osób zajmują-
cych się organizacją działalności kulturalnej w zakresie pozyskiwania
funduszy.
Kolejnym zagadnieniem wymagającym wypracowania rozwiązań na
poziomie centralnym jest podjęcie działań na rzecz poprawy sytuacji
materialnej i wsparcia twórców. Konieczne jest przede wszystkim
130 Rekomendacje – główne zagadnienia