Page 132 - KongresKultury2016v2
P. 132
część działań rekomendowanych w tym obszarze wymaga wprowadze-
nia zmian w prawie i współpracy na poziomie trzech ministerstw: Mi-
nisterstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Edukacji
oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Jedną z głównych rekomendacji dotyczących edukacji kulturowej
jest zintegrowanie działań administracji publicznej i środowisk
artystycznych oraz stworzenie nowego, interdyscyplinarnego mo-
delu edukacji kulturowej. Mogłoby się to odbywać dzięki specjalnie
powołanej do tego celu instytucji – Instytutowi Edukacji Kulturowej.
Zdaniem uczestników Kongresu należy sformułować propozycję pro-
jektu podstawy kulturowej przez wszystkie zainteresowane środowi-
ska, która będzie uwzględniała długofalową perspektywę, odrębną
strukturę zadaniową i nowe linie finansowania. Konieczne jest rów-
nież ustalenie wymogów kompetencyjnych edukatorów i uelastycznie-
nie zasad powierzania przedmiotów artystycznych profesjonalistom
z danej dziedziny. Rekomendowano holistyczne spojrzenie na kulturę
i łączenie rozdzielonych dotychczas dyscyplin (tj. sztuki, historii sztu-
ki, edukacji artystycznej, kulturalnej, muzealnej, animacji kulturowej,
nauk społecznych, nowoczesnej pedagogiki itd.), a także dostrzeżenie
i wykorzystanie nowych narzędzi edukacji kulturowej (nowych me-
diów, rozbudowanych programów rezydencji artystycznych, współ-
pracy szkół z instytucjami).
Programy edukacji kulturowej i artystycznej powinny być zdaniem
uczestników Kongresu prowadzone w sposób systematyczny, zintensy-
fikowany i obowiązkowy na wszystkich etapach kształcenia. Powinny
być prowadzone również dla rodziców, nauczycieli i wszystkich innych,
którzy mają kontakt z młodzieżą, a także powinny być obligatoryjnym
elementem działalności instytucji kultury.
Zdaniem uczestników Kongresu kluczowe w realizacji rekomenda-
cji dotyczących edukacji kulturowej jest podnoszenie kompetencji
edukatorów i nadanie ich pracy szczególnego prestiżu. Z jednej stro-
ny konieczne jest wzmacnianie poczucia obowiązku samokształcenia,
z drugiej nieodzowne wydaje się stworzenie odpowiednich warunków
132 Rekomendacje – główne zagadnienia