Page 133 - KongresKultury2016v2
P. 133

i możliwości (programów, studiów, źródeł finansowania). Wsparcia
merytorycznego powinny edukatorom udzielać instytucje kultury,
niemniej dodatkowym narzędziem mogłyby być platformy interneto-
we umożliwiające dostęp do treści, służące wymianie wiedzy i dobrych
praktyk. Edukatorzy powinni mieć możliwość podnoszenia kompe-
tencji nie tylko w dziedzinie szeroko rozumianej kultury i umiejętno-
ści twórczych, lecz także nowych metod pracy, nowych mediów, teorii
krytycznych, technik komunikacji i pracy w grupie.

   Poza edukacją kulturalną bardzo wiele uwagi uczestnicy Kongre-
su poświęcili twórczości dla dzieci i młodzieży. Apelowano o pod-
niesienie jej prestiżu, zwiększenie finansowania do 20 proc. środków
publicznych przeznaczanych na kulturę, tworzenie programów
wspierających wyłącznie kulturę dziecięcą, a także przywrócenie jej
należnej roli w mediach, w tym wznowienie przez telewizję publiczną
Teatru Młodego Widza.

   Kolejna grupa rekomendacji została skierowana do organów ad-
ministracji publicznej sprawujących politykę kulturalną na poziomie
lokalnym i regionalnym. Postulowano przede wszystkim elastyczne
korzystanie z narzędzi kształtujących ład formalno-prawny działal-
ności kulturalnej oraz wspieranie działań spójnych ze specyfiką
i z potrzebami miasta. Zdaniem uczestników Kongresu kultura nie
jest hegemoniczna ani nie ma uniwersalnej formuły idealnego miasta.
Władze powinny zatem dbać o pielęgnowanie tożsamości lokalnych,
wdrażać niekonwencjonalne rozwiązania na podstawie dialogu ze śro-
dowiskiem, wspierać nową twórczość artystyczną i organiczne, oddol-
ne inicjatywy kulturalne – także związane ze środowiskami alterna-
tywnymi. Powinny również prowadzić działania ułatwiające dostęp do
kultury różnym grupom społecznym, mieszkającym w różnych czę-
ściach miast.

   Apelowano także o zagwarantowanie większej jawności i przej-
rzystości działania instytucji kultury. Zdaniem uczestników Kon-
gresu instytucje kultury powinny podlegać audytowi sprawozdaw-
czemu i organizacyjnemu, publikować wykazy umów i sprawozdania

Rekomendacje – główne zagadnienia  133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138