Page 131 - KongresKultury2016v2
P. 131

zdiagnozowanie skali problemu – oszacowanie liczby aktywnych
twórców pozbawionych dostępu do systemu ubezpieczeń społecz-
nych i zainicjowanie przez rząd dialogu dotyczącego sytuacji artystów.
W konsekwencji powinien zostać określony status artysty i opracowa-
ny spójny pakiet pomocy ze strony państwa. Zdaniem uczestników
Kongresu w systemie wsparcia twórców konieczne jest uwzględnienie
trzech źródeł finansowania składki: wpłat samych artystów, dofinan-
sowanie z budżetu państwa i – co najbardziej istotne – znalezienie do-
datkowych źródeł finansowania, np. opodatkowanie miejsc, które ko-
rzystają na komercjalizacji wiedzy i pracy artystów (takich jak sektory
kreatywne, media i reklama).

   Wsparcie artystów powinno być również priorytetem polityk kul-
turalnych polskich miast i instytucji kultury. Zadaniem organizatorów
działalności kulturalnej powinno być wspieranie organizacji pozarzą-
dowych i innych form prowadzenia działalności kulturalnej, a także
zapewnienie twórcom godnych warunków pracy za pomocą takich
narzędzi, jak: konkursy, stypendia, wsparcie infrastrukturalne (np.
udostępnianie studia nagraniowego dla muzyków), sieciowanie z po-
tencjalnymi sponsorami prywatnymi, wspieranie przy promocji wy-
darzeń itp.

   Obydwa powyższe postulaty – zarówno dotyczący pozyskiwania
środków na kulturę poza sektorem publicznym, jak i systemowe wspar-
cie twórców – od lat pojawiają się w dyskursie o sposobie funkcjono-
wania kultury w Polsce. O ile może być w pewien sposób zrozumiały
– choć całkowicie bezzasadny – opór wobec stworzenia preferencyj-
nego systemu ubezpieczeń społecznych dla osób zawodowo zajmują-
cych się sztuką, o tyle całkowita indolencja kolejnych rządów w ciągu
dwóch ostatnich dekad przy stymulowaniu mecenatu prywatnego nie
znajduje już żadnego usprawiedliwienia.

   Niezwykle istotne miejsce w obradach Kongresu zajęła edukacja
kulturalna – zdaniem wielu uczestników kluczowa dla rozwoju kultu-
ry w Polsce. Centralnym punktem odniesienia działań edukacyjnych
powinien być rozwój osobowości i potencjału kreatywnego. Znaczna

Rekomendacje – główne zagadnienia  131
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136