Page 142 - KongresKultury2016v2
P. 142

Spodziewany rezultat  Dobrze przygotowana do odbioru sztuki,
wydarzeń artystycznych, literatury itd. publiczność będzie bardziej
otwarta, kreatywna, silniejsza także w warunkach obecnych wyzwań
cywilizacyjnych. Co istotne, obywatele dobrze przygotowani do party-
cypacji w rozmaitych działaniach kulturowych są kompetentni, twór-
czy i świadomie uczestniczą w procesach partycypacji społecznej, two-
rzenia społeczeństwa obywatelskiego, a także są ważnym  wsparciem
dla rozwoju sektora kreatywnego i przedsiębiorczości w kulturze.

Problem  Działania związane z edukacją kulturalną nie nadążają za
potrzebami, a także możliwościami technologicznymi.
Rekomendacje  MEN powinno szybciej i skuteczniej wdrażać nowo-
czesne, a także lepiej opracowane merytorycznie projekty przygotowu-
jące najmłodsze pokolenie do zadań edukacyjnych i odbioru mediów,
zwłaszcza tych publicznych. Trzeba kontynuować istniejące progra-
my międzyresortowe (MEN, MKiDN), w których edukacja kultural-
na przez nowatorskie projekty kształtuje  mobilne, stale rozwijające
się kompetencje edukacyjne. Oprócz tego konieczne jest tworzenie
nowych programów z tej dziedziny. Niezbędne jest wykorzystanie
możliwości technologicznych i różnych nośników komunikacji do
promowania postaw i umiejętności poruszania się w świecie kultury,
sztuki i jej interpretacji. Mogą to być kampanie społeczne wzmacnia-
jące efektywność działań w obszarze kształcenia i przygotowywania
do partycypacji w kulturze, a także specjalnie przygotowane produkty
i usługi kultury w mediach, internecie, sieciach, instytucjach kultury,
instytucjach artystycznych, w przedsiębiorstwach sektora przemysłów
kultury (np. gry).
Spodziewane rezultaty  Trwalszy i silniejszy efekt edukacyjny dzię-
ki połączeniu wysiłku rodziny, szkoły i administracji publicznej i wyko-
rzystaniu mediów. Spójne działania przyczynią się do efektywniejszego

142  Edukacja artystyczna – edukacja kulturalna, gdzie jesteśmy?
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147