Page 16 - KongresKultury2016v2
P. 16
Naszym celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakiej
kultury dziś potrzebujemy? Co wymaga naprawy? W jaki sposób
kultura może służyć budowaniu otwartej, wielogłosowej i rów-
noprawnej wspólnoty? Jak dostrzegać źródła konfliktu i jak pro-
wadzić dialog w sytuacji sporu? Jak zapewnić wszystkim równy
dostęp do kultury?
Chcemy dyskutować o wartościach, pytać o autonomię kul-
tury, polityki kulturalne i ekonomię kultury, o media publiczne,
biblioteki i domy kultury, o sztukę i jej odbiorców, o rolę twór-
ców i animatorów kultury, o to, czym powinna być edukacja
kulturalna.
Kultura i sztuka zawsze były podstawową przestrzenią dia-
gnozowania problemów społecznych. Tylko w wolnej, twórczej
kulturze pojawiają się pierwsze intuicje innego świata i wizje na-
prawy świata zastanego. Tylko w otwartym i aktywnym społe-
czeństwie obywatelskim może dokonać się zmiana.
Wspólnie podejmijmy to zadanie.
Zapraszamy!
Manifest podpowiedział też metodę tworzenia programu – powinni
to robić jego uczestnicy. Tak też się stało. Każdy mógł zgłosić ważny
jego zdaniem temat. Wpłynęło ich ponad 300 – liczba ta przekroczyła
najambitniejsze oczekiwania. Nawet po połączeniu wątków, które się
pokrywały, pozostało blisko 300, zbyt wiele, by można było zmieścić
w ograniczonym czasie i ograniczonej przestrzeni.
O selekcji 42 tematów, które ostatecznie znalazły się w programie
Kongresu Kultury, zdecydowało demokratyczne głosowanie. Znowu to
uczestnicy przyszłego spotkania zdecydowali, o czym chcą rozmawiać.
Mimo obaw, że głosowanie stanie się konkursem piękności premiują-
cym tematy zaproponowane przez osoby bardziej znane, rozkład staty-
styczny wyników nie potwierdził tych niepokojów. Decyzje głosujących
miały w uderzającej większości charakter merytoryczny, co zresztą zna-
lazło potwierdzenie w trakcie Kongresu.
16 Wstęp. Zbierzmy się! Kongres jako metoda