Page 167 - KongresKultury2016v2
P. 167
listy bestsellerów z danego miesiąca) uczniom i nauczycielom, w ra-
mach lekcji polskiego. Po takim przeglądzie uczniowie mieliby prawo
wyboru książki do przeczytania i przedyskutowania na lekcji, a książ-
kę tę otrzymaliby w formie elektronicznej. Dostęp do pliku musi być
wspierany finansowo przez budżet państwa, np. przez platformę taką
jak IBUK Libra. Należy umożliwić nauczycielom podnoszenie kwa-
lifikacji zawodowych w postaci studiów podyplomowych, udziału
w seminariach i konferencjach dotyczących badań literackich. Powin-
no to odbywać się w ramach godzin pracy i być refundowane przez
pracodawcę.
Spodziewane rezultaty Pogłębienie wiedzy nauczycieli na temat
potrzeb czytelniczych swoich uczniów. Dla uczniów – prawo i dostęp
do czytania w ramach lektury szkolnej utworów wybranych z popular-
nych nowości.
uwagi Konieczne są zmiany w obrębie przepisów o wykonywaniu za-
wodu nauczyciela, a także wsparcia metodycznego szkół.
Problem Nie ma niezależnego pisma o sztuce dla dziecka.
Rekomendacja Powinno powstać niezależne pismo, w którym kry-
tycy związani z różnymi dziedzinami sztuki dla dziecka: literaturą,
plastyką, muzyką, teatrem, regularnie zamieszczaliby swoje artykuły
i bieżące informacje.
Spodziewane rezultaty Integracja środowiska, stała wymiana in-
formacji, forum dyskusyjne.
uwagi Pismo powinno być dotowane – nie może borykać się z cią-
głymi kłopotami finansowymi. Powinno łatwo docierać do środowisk
nauczycielskich i bibliotekarskich, np. w wersji elektronicznej.
3.3. Kultura dzieci i młodzieży 167
Kres dzieciństwa. Czego czytelnik może oczekiwać…