Page 169 - KongresKultury2016v2
P. 169
temat stolika
Kultura naturalnym środowiskiem dziecka od urodzenia,
sztuka podstawowym narzędziem w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej – czyli co lubi rozwijający się mózg
Prowadzące: Krystyna Lipka-Sztarbałło, Beata Jewiarz
Zaproszeni goście: Ewa Jakubowska, Agnieszka Olszewska,
Małgorzata Sieńczewska, Ewa Świerżewska
▶ Posłuchaj zapisu debaty
Problem Funkcja edukacyjna kultury i sztuki w świetle neurobio-
logii jest wciąż nierozpoznana.
Rekomendacje Należy integrować środowiska naukowe różnych
dyscyplin wokół programu określającego nową perspektywę i identy-
fikującego obszar zadań w kontekście kultury i sztuki. Konieczne jest
zorganizowanie autonomicznego Kongresu Kultury Dzieci i Młodzie-
ży. Do tych działań powinny przystąpić środowiska naukowe uczelni
wyższych, pedagodzy, dydaktycy, psychologowie, rehabilitanci, anima-
torzy kultury, artyści, wychowawcy, rodzice – czyli dorośli odpowiada-
jący za efektywność procesów edukacyjnych dzieci.
Spodziewane rezultaty Upodmiotowienie dziecka w działaniach
trzech ministerstw, dotychczas niezainteresowanych współpracą z sobą:
MKiDN, MEN, MNiSW. Nowy model edukacji powszechnej, określany
przez ideę „Przez sztukę do nauki”.
3.3. Kultura dzieci i młodzieży 169
Kultura naturalnym środowiskiem dziecka od urodzenia…