Page 168 - KongresKultury2016v2
P. 168
temat stolika
Czy kultura dla dzieci ma płeć? Dlaczego tracimy chłopców
dla kultury i jak temu zapobiec?
Prowadząca: Joanna Olech
Zaproszeni goście: Szymon Holcman, Maciej Jakubczyk,
Grzegorz Kasdepke, Jarek Żyliński
▶ Posłuchaj zapisu debaty
Problem Chłopcy po 10. roku życia nie znajdują dla siebie oferty
uczestnictwa w kulturze. Brakuje pozytywnych wzorców męskich
w kulturze, w szkole, przedszkolu i w domu.
Rekomendacja W programie szkolnym trzeba uwzględniać specyfi-
kę rozwojową dziewczynek i chłopców. Powinniśmy wprowadzić filtr
równościowy. Polegałby on m.in. na tym, że każda inwestycja w kul-
turę z budżetu powinna być poddawana próbie wyjaśniającej, na ile
zaspokaja potrzeby chłopców, a na ile dziewcząt. A więc jeśli budu-
jemy orliki, z których znacznie częściej korzystają chłopcy, to powin-
niśmy pomyśleć o dziewczętach i ich potrzebach. Należy wprowadzić
parytet w bibliotekach. Załoga powinna się składać zarówno z kobiet,
jak i mężczyzn. Na wzór fiński w przedszkolach powinni pojawić się
wychowawcy.
Problem Kompetencje bibliotekarza i animatora kultury powinny
zostać połączone. Bibliotekarz nie powinien być tylko fachowcem od
książek.
Rekomendacje Kulturę trzeba aplikować na warunkach adresata
i jego językiem. Konieczne jest stworzenie przestrzeni przeznaczonej dla
gimnazjalistów – odmiennej, uwzględniającej płeć i etap rozwojowy.
168 Czy kultura dla dzieci ma płeć? Dlaczego tracimy chłopców dla kultury i jak temu zapobiec?