Page 203 - KongresKultury2016v2
P. 203

Problem  Wykluczenie z uczestnictwa w kulturze jest szczególnie
silne na obszarach peryferyjnych.
Rekomendacja  Trzeba zwiększyć finansowanie oświaty na poziomie
samorządowym oraz zmniejszyć liczebność klas w szkołach (do mak-
symalnie 20 osób). Rekomendacja ta powinna zostać opracowana po-
nownie, biorąc pod uwagę reformę edukacji. Dodatkowo od niedawna
prowadzona jest nagonka skierowana przeciwko organizacjom poza-
rządowych, na skutek czego ich rola może być umniejszana, a dostęp
do współpracy z placówkami oświaty ograniczany.
Spodziewany rezultat Podniesienie jakości kształcenia dzieci
(także najmłodszych), zwłaszcza na obszarach niemetropolitalnych, co
ma służyć budowaniu kultury uczestnictwa.
uwagi  Autor: Mirosław Piotrowski (Fundacja Folkowisko). Reko-
mendacja wywiedziona z doświadczeń autora z pracy z rodzicami.

Problem  Większość zgłoszeń na Kongres Kultury musiała zostać
odrzucona. Istnieje dużo niewykorzystanej energii i wiele dyskusji
nie zostało jeszcze podjętych.
Rekomendacje  Trzeba dyskutować nad tematami stolików, które nie
weszły do obrad Kongresu Kultury. Konieczne jest opracowanie ram
i formuły dla dalszych prac nad zgłoszonymi zagadnieniami.
Spodziewane rezultaty  Wykorzystanie społecznej energii Kon-
gresu, zainicjowanie jego działalności stałej.
uwagi  Autor: przedstawiciel Galerii Labirynt z Lublina. Pomysł zo-
stał dobrze przyjęty przez uczestników.

3.7. Polityki kulturalne                    203
Czego centrum (nie) uczy się od peryferii?
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208