Page 207 - KongresKultury2016v2
P. 207
Polski) dobrą politykę kulturalną na poziomie miejskim. Na podstawie
wypowiedzi i ankiet wypełnionych w trakcie warsztatów wybraliśmy
trzy najważniejsze sfery miejskiej polityki kulturalnej. Obrazują one
jednocześnie największe braki miejskiej polityki kulturalnej.
Problem Warunki pracy twórców są trudne.
Rekomendacje Kolejnym priorytetem polityki kulturalnej prowa-
dzonej przez polskie miasta powinny być działania umożliwiające
godne warunki pracy twórców. Narzędzia mogą być różne – konkursy,
stypendia, wsparcie infrastrukturalne (np. udostępnianie studia na-
graniowego dla muzyków), sieciowanie z potencjalnymi sponsorami
prywatnymi, wspieranie przy promocji wydarzeń itp. Wykonawcami
takich działań powinny być przede wszystkim urzędy miast oraz pod-
ległe im instytucje kultury. Część działań może być wprowadzana wraz
z nowym rokiem budżetowym, co byłoby kwestią przesunięcia środ-
ków, a część może być wdrażana od razu, np. rozmowa z twórcami
w poszczególnych miastach o problemach i ich oczekiwaniach.
Spodziewane rezultaty System wsparcia twórców dostosowany
do ich potrzeb i możliwości miasta, stworzony dzięki uprzedniemu
dialogowi władz i instytucji z twórcami, z kryteriami wsparcia, które
są jasne, przejrzyste i równe dla wszystkich. System wsparcia uwzględ-
niający różne potrzeby – zarówno uznanych artystów, jak i początkują-
cych, a także ruchu amatorskiego.
Problem Otoczenie formalno-prawne działalności kulturalnej jest
nieelastyczne i skostniałe.
Rekomendacje Trzecim priorytetem polityki kulturalnej prowadzo-
nej przez polskie miasta powinno być elastyczne korzystanie z narzędzi
3.7. Polityki kulturalne 207
Które miasto najlepiej wspiera rozwój kultury?