Page 224 - KongresKultury2016v2
P. 224

TEMAT STOLIKA

Studentki i profesorowie

Prowadząca: Katarzyna Kasia
Zaproszeni goście: Marta Dzido, Zuzanna Janin, Ewa Alicja Majewska

Problem  Na polskich uczelniach ciągle jeszcze są obecne zacho-
wania dyskryminacyjne ze względu na płeć. Poczucie wartości stu-
dentek jest podważane tylko dlatego, że są one kobietami. To, co
kobiece, dziewczęce, feministyczne, genderowe, jest dezawuowane.
Ma to m.in. taki skutek, że kobiety nie wybierają zawodów, które są
uważane za „męskie”.

Rekomendacje  Tam, gdzie kobiety mają słabszą pozycję wynikają-
cą z uwarunkowań kulturowych, należy wprowadzić parytety (np. na
uczelniach artystycznych, przy przyznawaniu funduszy na organizację
pokazów czy wystaw).

   Na uczelniach trzeba stworzyć ogólnie obowiązujący zestaw za-
chowań antydyskryminacyjnych i równościowych. Należy przy tym
pamiętać, że nie wystarczy wypunktować to, co jest złe. Trzeba jasno
wyartykułować, która z postaw chroni prawa i broni równości. Będzie
to rodzaj kodeksu dobrych zachowań, obrony kultury i równości. Na-
leży promować antydyskryminacyjne i równościowe inicjatywy sa-
morządowe – ważne, aby studenci sami zadbali o kondycję uczelni.
Powinno pojawić się stanowisko rzeczniczki studentek, która mogłaby
je wspierać – reagować bezpośrednio na konkretne zachowania dys-
kryminujące młode kobiety. Takie wsparcie może być potrzebne ze
względu na nierówną relację studentka – profesor.

224  Studentki i profesorowie
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229