Page 228 - KongresKultury2016v2
P. 228
TEMAT STOLIKA
Możemy? Jak współcześni artyści widzą swoją rolę
w czasach społecznych i politycznych niepokojów
Prowadząca: Agnieszka Rayzacher
Zaproszeni goście: Karolina Breguła, Zuzanna Janin, Justyna Łoś, Anna Panek,
Karolina Plinta, Katya Shadkovska, Karol Sienkiewicz, Mikołaj Sobczak,
Iwona Teodorczuk, Małgorzata Widomska, Jaśmina Wójcik
Rekomendacje Artyści powinni prowadzić dialog, a nie monolog.
Budować wspólnotę, nawiązywać nowe relacje i próbować współ-
pracować. Współpraca środowisk artystycznych z innymi sprawi, że
wspólne komunikaty będą miały większą siłę oddziaływania. Twórcy
powinni wychodzić z galerii i używać narzędzi, praktyk artystycznych,
które są przecież środkami komunikacji, na innych polach. Artyści po-
winni zagospodarowywać przestrzeń społeczną.
Wielu artystów nie angażuje się w życie publiczne, co ma swoje źró-
dła już podczas studiów na ASP. Brak jest tam relacji partnerskich, stu-
denci są odcięci od pracy w grupie i rozwijają się dzięki indywidualnej
relacji mistrz – uczeń. Aby to zmienić, konieczne jest prowadzenie
podczas całego procesu kształcenia partnerskiego dialogu. Trzeba też
pamiętać, że artysta jest jednocześnie obywatelem. Artysta zaangażo-
wany w swoją sztukę to także zaangażowany obywatel.
Na uczelniach artystycznych należy kłaść nacisk na rozwijanie
umiejętności konstruktywnej debaty i weryfikacji potrzeb. Konieczny
jest dialog instytucji zajmujących się sztuką z uczelniami artystyczny-
mi. Nieodzowna jest krytyczna analiza ostatnich 25 lat, tak aby nie po-
wielać błędów. Uczelnie artystyczne powinny być również miejscem
edukowania i kształtowania wrażliwych znawców, kolekcjonerów, mi-
łośników, a nie tylko artystów.
228 Możemy? Jak współcześni artyści widzą swoją rolę w czasach społecznych i politycznych niepokojów