Page 238 - KongresKultury2016v2
P. 238
Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury
Koncepcja i prowadzenie debaty: Beata Jewiarz
Zaproszeni goście: Anna Izabela Brzezińska, Witold Chmielewski,
Konrad Dworakowski, Jerzy Moszkowicz, Monika Obuchow
Anna Izabela Brzezińska
Rekomendacje: kultura wspomaga rozwój
• Dziecku należy zapewnić bezpieczeństwo fizyczne i poczucie bez-
pieczeństwa. Jest to możliwe, gdy przestrzeń środowiska fizycznego
domowego i okołodomowego (przestrzeń prywatna) oraz pozado-
mowego / lokalnego (przestrzeń publiczna) są tak zorganizowane, że
panuje w nich ład, są dla dziecka czytelne i przewidywalne.
• Istotnym elementem w rozwoju dziecka jest zróżnicowanie ofert
działania w środowisku fizycznym domowym, okołodomowym i po-
zadomowym. Środowisko zewnętrzne powinno być atrakcyjne dla
dziecka nie tylko pod względem wizualnym, lecz także zachęcać je
do podejmowania różnorodnych działań. W ten sposób umożliwia
się dziecku kontakt z różnymi wytworami kultury materialnej i du-
chowej, a także zachęca je do uruchamiania własnej pomysłowości
i aktywności, w tym zarówno odtwarzania i naśladowania, jak i fan-
tazjowania i tworzenia.
• Dzięki zróżnicowaniu interakcji społecznych dziecka w środowisku
domowym i pozadomowym, a więc bogactwu i różnorodności ludzi,
których dziecko spotyka, ze względu na wiek, płeć, wykształcenie,
status ekonomiczny, wykonywane zajęcie, zawód, religię, miejsce
238 Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury