Page 238 - KongresKultury2016v2
P. 238

Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury

Koncepcja i prowadzenie debaty: Beata Jewiarz

Zaproszeni goście: Anna Izabela Brzezińska, Witold Chmielewski,
Konrad Dworakowski, Jerzy Moszkowicz, Monika Obuchow

Anna Izabela Brzezińska
Rekomendacje: kultura wspomaga rozwój
•	 Dziecku należy zapewnić bezpieczeństwo fizyczne i poczucie bez-

  pieczeństwa. Jest to możliwe, gdy przestrzeń środowiska fizycznego
  domowego i okołodomowego (przestrzeń prywatna) oraz pozado-
  mowego / lokalnego (przestrzeń publiczna) są tak zorganizowane, że
  panuje w nich ład, są dla dziecka czytelne i przewidywalne.
•	 Istotnym elementem w rozwoju dziecka jest zróżnicowanie ofert
  działania w środowisku fizycznym domowym, okołodomowym i po-
  zadomowym. Środowisko zewnętrzne powinno być atrakcyjne dla
  dziecka nie tylko pod względem wizualnym, lecz także zachęcać je
  do podejmowania różnorodnych działań. W ten sposób umożliwia
  się dziecku kontakt z różnymi wytworami kultury materialnej i du-
  chowej, a także zachęca je do uruchamiania własnej pomysłowości
  i aktywności, w tym zarówno odtwarzania i naśladowania, jak i fan-
  tazjowania i tworzenia.
•	 Dzięki zróżnicowaniu interakcji społecznych dziecka w środowisku
  domowym i pozadomowym, a więc bogactwu i różnorodności ludzi,
  których dziecko spotyka, ze względu na wiek, płeć, wykształcenie,
  status ekonomiczny, wykonywane zajęcie, zawód, religię, miejsce

238  Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243