Page 243 - KongresKultury2016v2
P. 243
III. ZAANGAŻOWANIE RODZINY W INTERAKCJE Z DZIECKIEM
Zalecenia dla osób bezpośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
• Rodzice / opiekunowie powinni się angażować w tworzenie społecz-
nej i fizycznej przestrzeni rozwoju dziecka wokół domu, w miejscu
zamieszkania.
• Rodzice / opiekunowie powinni rozwijać swoje umiejętności rozpo-
znawania i zaspokajania potrzeb rozwojowych dziecka, zmieniają-
cych się wraz z wiekiem.
• Należy wzmacniać poczucie kompetencji u rodziców.
• Rodzice / opiekunowie powinni rozwijać swoje umiejętności two-
rzenia i przekształcania ofert w otoczeniu dziecka, które umożliwia-
ją stymulowanie jego aktywności przez zabawę, oraz zachęcać je do
podejmowania nowych rodzajów aktywności i swobodnego eksplo-
rowania otoczenia.
• Rodzice / opiekunowie powinni rozumieć konieczność stosowania
jasnych i konsekwentnych reguł funkcjonowania dziecka, zamiast
stosować restrykcje i kary jako środki dyscyplinowania.
• Należy zachęcać rodziców / opiekunów do przejawiania akceptują-
cej postawy wobec wzrastającej samodzielności dziecka, a także do
inicjowania sytuacji sprzyjających jego samodzielnej aktywności na
różnych polach.
• Rodzice / opiekunowie powinni rozumieć i akceptować mniej opty-
malne zachowania dziecka i jednocześnie dostrzegać ich funkcję
prorozwojową, np. bunt dwulatka.
Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury 243