Page 243 - KongresKultury2016v2
P. 243

III. ZAANGAŻOWANIE RODZINY W INTERAKCJE Z DZIECKIEM
Zalecenia dla osób bezpośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka

•	 Rodzice / opiekunowie powinni się angażować w tworzenie społecz-
  nej i fizycznej przestrzeni rozwoju dziecka wokół domu, w miejscu
  zamieszkania.

•	 Rodzice / opiekunowie powinni rozwijać swoje umiejętności rozpo-
  znawania i zaspokajania potrzeb rozwojowych dziecka, zmieniają-
  cych się wraz z wiekiem.

•	 Należy wzmacniać poczucie kompetencji u rodziców.
•	 Rodzice / opiekunowie powinni rozwijać swoje umiejętności two-

  rzenia i przekształcania ofert w otoczeniu dziecka, które umożliwia-
  ją stymulowanie jego aktywności przez zabawę, oraz zachęcać je do
  podejmowania nowych rodzajów aktywności i swobodnego eksplo-
  rowania otoczenia.
•	 Rodzice / opiekunowie powinni rozumieć konieczność stosowania
  jasnych i konsekwentnych reguł funkcjonowania dziecka, zamiast
  stosować restrykcje i kary jako środki dyscyplinowania.
•	 Należy zachęcać rodziców / opiekunów do przejawiania akceptują-
  cej postawy wobec wzrastającej samodzielności dziecka, a także do
  inicjowania sytuacji sprzyjających jego samodzielnej aktywności na
  różnych polach.
•	 Rodzice / opiekunowie powinni rozumieć i akceptować mniej opty-
  malne zachowania dziecka i jednocześnie dostrzegać ich funkcję
  prorozwojową, np. bunt dwulatka.

Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury  243
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248