Page 244 - KongresKultury2016v2
P. 244
• Rodzice / opiekunowie powinni być wrażliwi na sygnały wysyłane
przez dziecko i reagować na nie.
• Należy wspierać rodziców / opiekunów w budowaniu gotowości do
wchodzenia w konstruktywne relacje z dzieckiem.
Zalecenia dla osób pośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
• Należy wykorzystywać aktualną wiedzę o rozwoju dziecka do pro-
jektowania i realizacji szkoleń dostarczających wiedzy rodzicom
(obecnym i przyszłym), opiekunom zastępczym i opiekunom insty-
tucjonalnych (tj. pracownikom żłobków, przedszkoli, klubów dzie-
cięcych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówek opieki
medycznej, szkół rodzenia).
• Należy wykorzystywać obecną wiedzę o rozwoju dziecka do tworze-
nia materiałów (wszelkiego typu publikacji) przeznaczonych dla ro-
dziców / opiekunów, specjalistów.
• Należy wprowadzać do świadomości społecznej – przez publikacje
naukowe i popularnonaukowe, konferencje i warsztaty edukacyjne
oraz media – znaczenie roli zróżnicowanego otoczenia społeczne-
go jako istotnego wyznacznika przebiegu i efektów procesu rozwoju
dziecka, szczególnie we wczesnym etapie życia.
Witold Chmielewski
Konieczne jest wprowadzenie edukacji muzycznej, plastycznej (także
w obszarze architektury), teatralnej i filmowej, medialnej, multimedialnej
i internetowej, która będzie łączyć praktyczną aktywność i kreatywność
244 Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury