Page 244 - KongresKultury2016v2
P. 244

•	 Rodzice / opiekunowie powinni być wrażliwi na sygnały wysyłane
  przez dziecko i reagować na nie.

•	 Należy wspierać rodziców / opiekunów w budowaniu gotowości do
  wchodzenia w konstruktywne relacje z dzieckiem.

Zalecenia dla osób pośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
•	 Należy wykorzystywać aktualną wiedzę o rozwoju dziecka do pro-

  jektowania i realizacji szkoleń dostarczających wiedzy rodzicom
  (obecnym i przyszłym), opiekunom zastępczym i opiekunom insty-
  tucjonalnych (tj. pracownikom żłobków, przedszkoli, klubów dzie-
  cięcych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówek opieki
  medycznej, szkół rodzenia).
•	 Należy wykorzystywać obecną wiedzę o rozwoju dziecka do tworze-
  nia materiałów (wszelkiego typu publikacji) przeznaczonych dla ro-
  dziców / opiekunów, specjalistów.
•	 Należy wprowadzać do świadomości społecznej – przez publikacje
  naukowe i  popularnonaukowe, konferencje i  warsztaty edukacyjne
  oraz media – znaczenie roli zróżnicowanego otoczenia społeczne-
  go jako istotnego wyznacznika przebiegu i efektów procesu rozwoju
  dziecka, szczególnie we wczesnym etapie życia.

Witold Chmielewski
Konieczne jest wprowadzenie edukacji muzycznej, plastycznej (także
w obszarze architektury), teatralnej i filmowej, medialnej, multimedialnej
i internetowej, która będzie łączyć praktyczną aktywność i kreatywność

244  Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249