Page 249 - KongresKultury2016v2
P. 249

Monika Obuchow

problemy
Nieobecność kultury dla dzieci w ogólnodostępnym dyskursie o kul-
turze ją marginalizuje. Jako dyskurs rozumieć można tu zarówno (nie)
obecność medialną, jak i akademicką. Marginalizacja wpływa na ja-
kość kultury. Brak krytyki to brak stymulacji do rozwoju. Brak pre-
stiżu (a takowy buduje obecność w wysokojakościowym kontekście)
przekłada się na nieuczestnictwo utalentowanych twórców, a dalej
brak wartościowych produkcji w obrębie gatunku (jest to jedna z przy-
czyn braku polskiej kinematografii dla dzieci). Marginalizacja to tak-
że brak informacji, czyli dostępu odbiorców do dzieła – na dwóch
płaszczyznach. W przypadku kultury dziecięcej będzie to zarówno
dorosły, jak i dziecko. Dorosły potrzebuje informacji o wartościowych
propozycjach, dziecko – tychże propozycji dostępnych w mediach.
Nieobecność sztuki dla dzieci w mediach przekłada się na niewielką
dostępność kultury dziecięcej, a następnie jej rosnącą elitarność, po-
większającą różnice klasowe.
Rekomendacje
•	 Przeważająca większość programów o kulturze powstaje dzięki

  udziałowi środków z budżetu państwa. Wpisanie w regulamin, że
  20 proc. środków ma być wydatkowane na kulturę dla dzieci, wymu-
  siłoby wprowadzenie jej do dyskursu medialnego.
•	 Prawdopodobnie pojawienie się programów wspierających jedynie
  kulturę dziecięcą i ich twórców zachęciłoby artystów dotąd nieza-
  interesowanych tworzeniem dla dzieci do podjęcia inicjatywy i jed-
  nocześnie ożywiłoby wiele gatunków przeznaczonych dla młodych
  odbiorców.

Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury  249
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254