Page 251 - KongresKultury2016v2
P. 251

Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji

Koncepcja i prowadzenie debaty: Beata Jewiarz

Zaproszeni goście: Wiesława Limont, Agata Skórzyńska,
Justyna Sobczyk, Małgorzata Żytko, Violetta Łabanow-Jastrząb

Wiesława Limont
rekomendacje kultury młodych
•	 Twórczość jest kluczowym pojęciem w kontekście kultury, dlatego

  ważne jest uwzględnienie w programach edukacji kulturalnej prze-
  znaczonych dla dzieci i młodzieży zagadnień związanych z rozwo-
  jem zdolności twórczych.
•	 Pierwsze formy aktywności twórczej małego dziecka są związane
  z jego rozwojem poznawczym, emocjonalnym, uczeniem się syste-
  mów symbolicznych i systemu wartości funkcjonujących w danej
  kulturze. „Minitwórczość” jest zatem ważną i konieczną aktywnością
  dziecka, jest ona bowiem bazą dla późniejszego rozwoju twórczości
  jednostki. Bez tego etapu mogą nie rozwinąć się zdolności, które są
  konieczne do twórczego funkcjonowania odbiorczego i wytwórcze-
  go w kulturze. Trzeba zatem przygotować odpowiednio wzbogaco-
  ne programy edukacyjne, dostosowane do poziomu rozwoju dzieci.
  Znalazłyby się w nich moduły związane z różnego rodzaju aktyw-
  nością twórczą, wspierającą rozwój uzdolnień artystycznych, a tak-
  że stymulujące rozwój ciekawości poznawczej, otwartości na nowe
  doświadczenia.

Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji                 251
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256