Page 251 - KongresKultury2016v2
P. 251
Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji
Koncepcja i prowadzenie debaty: Beata Jewiarz
Zaproszeni goście: Wiesława Limont, Agata Skórzyńska,
Justyna Sobczyk, Małgorzata Żytko, Violetta Łabanow-Jastrząb
Wiesława Limont
rekomendacje kultury młodych
• Twórczość jest kluczowym pojęciem w kontekście kultury, dlatego
ważne jest uwzględnienie w programach edukacji kulturalnej prze-
znaczonych dla dzieci i młodzieży zagadnień związanych z rozwo-
jem zdolności twórczych.
• Pierwsze formy aktywności twórczej małego dziecka są związane
z jego rozwojem poznawczym, emocjonalnym, uczeniem się syste-
mów symbolicznych i systemu wartości funkcjonujących w danej
kulturze. „Minitwórczość” jest zatem ważną i konieczną aktywnością
dziecka, jest ona bowiem bazą dla późniejszego rozwoju twórczości
jednostki. Bez tego etapu mogą nie rozwinąć się zdolności, które są
konieczne do twórczego funkcjonowania odbiorczego i wytwórcze-
go w kulturze. Trzeba zatem przygotować odpowiednio wzbogaco-
ne programy edukacyjne, dostosowane do poziomu rozwoju dzieci.
Znalazłyby się w nich moduły związane z różnego rodzaju aktyw-
nością twórczą, wspierającą rozwój uzdolnień artystycznych, a tak-
że stymulujące rozwój ciekawości poznawczej, otwartości na nowe
doświadczenia.
Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji 251