Page 255 - KongresKultury2016v2
P. 255

każdego z uczniów. Zajęcia twórcze mogłyby być rozszerzeniem pod-
stawy programowej o elementy, których nie wniosą inne przedmioty.
Rekomendacje
•	 Należy sformułować nowe wytyczne dotyczące przedmiotów arty-

  stycznych, współtworzonych przez twórców i pedagogów.
•	 Grupy projektowe w szkole powinny się składać z nauczyciela, pe-

  dagoga, artysty, pedagoga teatru itp. I – co najważniejsze – uczniów.
  Grupy takie zajmowałyby się tworzeniem strategii rocznej dotyczą-
  cej działań teatralnych (czy szerzej – kulturalnych).
•	 Nauczyciele powinni podnosić swoje kwalifikacje (np. uczestnicząc
  w kursach z pedagogiki teatralnej).
•	 Pożądane jest zawiązywanie partnerstw szkoły z instytucjami kultury.
•	 Małe projekty trzeba rozwijać na większą skalę, tak jak to się dzie-
  je w przypadku projektu Kulthurra! realizowanego przez Centrum
  Edukacji Obywatelskiej, Ctr C+ Stowarzyszenia Pedagogów Teatru
  czy projektu O!Swój Teatru 21.
•	 Należy lobbować za dofinansowaniem kultury w szkole (jak w Skan-
  dynawii), co przekłada się na jakość  artystyczną realizowanych
  projektów.

Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji  255
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260