Page 255 - KongresKultury2016v2
P. 255
każdego z uczniów. Zajęcia twórcze mogłyby być rozszerzeniem pod-
stawy programowej o elementy, których nie wniosą inne przedmioty.
Rekomendacje
• Należy sformułować nowe wytyczne dotyczące przedmiotów arty-
stycznych, współtworzonych przez twórców i pedagogów.
• Grupy projektowe w szkole powinny się składać z nauczyciela, pe-
dagoga, artysty, pedagoga teatru itp. I – co najważniejsze – uczniów.
Grupy takie zajmowałyby się tworzeniem strategii rocznej dotyczą-
cej działań teatralnych (czy szerzej – kulturalnych).
• Nauczyciele powinni podnosić swoje kwalifikacje (np. uczestnicząc
w kursach z pedagogiki teatralnej).
• Pożądane jest zawiązywanie partnerstw szkoły z instytucjami kultury.
• Małe projekty trzeba rozwijać na większą skalę, tak jak to się dzie-
je w przypadku projektu Kulthurra! realizowanego przez Centrum
Edukacji Obywatelskiej, Ctr C+ Stowarzyszenia Pedagogów Teatru
czy projektu O!Swój Teatru 21.
• Należy lobbować za dofinansowaniem kultury w szkole (jak w Skan-
dynawii), co przekłada się na jakość artystyczną realizowanych
projektów.
Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji 255