Page 252 - KongresKultury2016v2
P. 252

•	 W edukacji artystycznej i kulturalnej należy uwzględnić zmiany, któ-
  re zaszły w kulturze współczesnej, w mediach i technologiach. Mamy
  także do czynienia z pokoleniem sieciowym, które nie zna świata
  bez komputera i które charakteryzuje się specyficznym funkcjono-
  waniem poznawczym, jednoczesnym funkcjonowaniem w świecie
  realnym, wirtualnym i wyobrażeniowym.

•	 W programach kształcenia nauczycieli powinny być uwzględnione
  moduły edukacyjne zawierające wiedzę związaną z charakterystyką
  pokolenia sieciowego, z programami stymulującymi rozwój zdol-
  ności twórczych dzieci i młodzieży, z wykorzystaniem hybrydyzacji
  środowiska, transmediów w edukacji. Obecnie klasyczne treningi
  twórczości mogą mieć mniejszą skuteczność w porównaniu z pro-
  gramami, w których zostaną wykorzystane formy i środki związane
  ze współczesną kulturą i z preferowanym sposobem funkcjonowania
  osób należących do pokolenia sieciowego.

Agata Skórzyńska
•	 Diagnoza i likwidowanie organizacyjnych barier, utrudniających

  współpracę między sektorem oświaty i kultury, zwłaszcza na pozio-
  mie lokalnym.
Powodzenie przedsięwzięć z dziedziny edukacji kulturalnej (kultu-
rowej) w dużej mierze zależy od współpracy między środowiskiem
oświatowym a sektorem kultury (zwłaszcza publicznym). Struktural-
ny podział (od poziomu centralnego po lokalny) powoduje, że te dwa
sektory pracują w ramach innych uwarunkowań formalno-prawnych
i w zgodzie z inną logiką organizacyjną. Nierzadko prowadzi to do
swoistego izolacjonizmu dwóch bardzo ważnych dla edukacji kultural-
nej środowisk – nauczycieli i pracowników sektora kultury, powoduje

252  Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257