Page 257 - KongresKultury2016v2
P. 257

•	 Trzeba zmienić podstawę programową, tak by dziecko z odtwórcy,
  biernego, posłusznego, podporządkowanego naśladowcy, stało się
  krytycznym, aktywnym i samodzielnym twórcą.

•	 Nacisk na aktywność artystyczną powinien być większy, a dzieci
  powinny być samodzielne i cieszyć się autonomią twórczą. Należy
  odrzucić kult poprawności i eksponowania perspektywy dorosłych
  i cały czas prowadzić twórczą dyskusję.

•	 Efekty twórczości dzieci powinny być obecne w przestrzeni eduka-
  cyjnej bez retuszu i ingerencji dorosłych.

•	 Jednym z elementów kształtowania wrażliwości estetycznej u dzie-
  ci jest zagospodarowanie przestrzeni szkolnej, przedszkolnej z ich
  udziałem, a także promowanie projektów dziecięcych.

•	 Należy podejmować z dziećmi tematy społeczno-kulturalne, ściśle
  związane z rzeczywistością, aktualnymi problemami.

Violetta Łabanow-Jastrząb
Problemy i rekomendacje
•	 Edukacja artystyczna w znacznie większym stopniu, niż dzieje się

  to obecnie, powinna uwzględniać potrzeby i oczekiwania człowieka,
  służyć jego ekspresji i kulturze codziennej. Takie przewartościowa-
  nie połączone z nowym podejściem metodycznym konieczne jest
  przede wszystkim w edukacji dzieci i młodzieży zarówno w oświacie,
  jak i w szkołach artystycznych. Centralnym punktem odniesienia do
  działań pedagogicznych powinien być rozwój osobowości i poten-
  cjału kreatywnego, a w mniejszym stopniu z góry założone treści
  programowe i osiągnięcia artystyczne.

Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji  257
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262