Page 259 - KongresKultury2016v2
P. 259

doskonalenia i mechanizmy umożliwiające stałe zatrudnienie wyso-
  ko wykwalifikowanej kadry.
•	 Należy przeanalizować system kształcenia kadry i strategię szkolnic-
  twa artystycznego w Polsce pod kątem ich znaczenia dla edukacji
  artystycznej w oświacie i dla edukacji kulturalnej. Badania poprze-
  dzające reformę szkolnictwa artystycznego przyniosły bogaty mate-
  riał na temat słabej efektywności tego systemu.
•	 Ważnym zadaniem do możliwie szybkiego wprowadzenia jest or-
  ganizacja cyklicznych, praktycznych zajęć prowadzonych przez ar-
  tystów w szkołach lub przez zatrudnionych nauczycieli mających
  kompetencje artystyczne. W tym nurcie działań powinno być też
  otwarcie na praktyki nieformalne, współpracę z instytucjami kultury
  i organizacjami pozarządowymi.
•	 Równie ważne jest stworzenie warunków do edukacji artystycznej
  w oświacie przez wyposażanie pracowni muzycznych i plastycznych
  oraz przeznaczanie środków na pracę dla wykwalifikowanej kadry.
•	 Osoby, od których zależy edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży
  – a więc dyrekcje placówek oświatowych i instytucji kultury, nauczy-
  ciele i rodzice – powinny zdawać sobie sprawę ze znaczenia edukacji
  artystycznej i znać jej cele. Pogłębianiem tej wiedzy powinny służyć
  nie tylko akcje społeczne, lecz także działania systemowe resortów
  edukacji i kultury. Poważną przeszkodą w rozwijaniu edukacji ar-
  tystycznej w oświacie jest bariera mentalna kadry kierowniczej, na-
  uczycieli. System bowiem stwarza już możliwość większej liczby za-
  jęć artystycznych, zarówno obligatoryjnych, jak i pozalekcyjnych, ale
  niestety mało kto z niej korzysta. Wobec negatywnych doświadczeń
  z ostatnich kilkudziesięciu lat ważnym wyzwaniem jest przekonanie
  polskiego społeczeństwa, że lekcje muzyki i plastyki mogą być cie-
  kawe i ważne.

Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji  259
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264