Page 258 - KongresKultury2016v2
P. 258

•	 Należy opracować standardy edukacji artystycznej w poszczegól-
  nych dziedzinach sztuki, przede wszystkim jako tekst otwarty i jed-
  nocześnie inspirujący dla pedagogów poszukujących nowych treści,
  metod i form nauczania, ale pożyteczny także dla organizatorów
  edukacji, poszukujących modelu długofalowych zmian i optymalne-
  go wydawania środków publicznych. Standardy mogą stać się waż-
  nym impulsem rozwojowym do tworzenia nowoczesnej metodyki
  i kształcenia nauczycieli.

•	 Edukacja artystyczna na poziomie podstawowym powinna być
  dostępna dla wszystkich obywateli, co w praktyce powinno ozna-
  czać przede wszystkim obecność zajęć artystycznych i artystów
  w oświacie.

•	 Główna zmiana potrzebna w edukacji artystycznej w oświacie po-
  winna dotyczyć organizowania przede wszystkim żywej praktyki
  artystycznej, w której uczniowie tworzą, obcują z głęboko interesują-
  cą, angażującą materią sztuki. Tylko takie zajęcia z muzyki i plastyki
  mają sens. Nieadekwatność, niski poziom artystyczny i infantyliza-
  cja sztuki na lekcjach muzyki i plastyki szkodzą bowiem realizacji
  podstawowych celów edukacji artystycznej. W dziedzinie muzyki
  powinno dominować aktywne muzykowanie w zespołach.

•	 Zajęcia artystyczne powinny stwarzać warunki do indywidualnej
  ekspresji i eksperymentu, co najczęściej jest trudne podczas zwy-
  kłych lekcji. Na wyższych etapach kształcenia należy powiększać
  pole zajęć fakultatywnych i pozalekcyjnych.

•	 Lekcje muzyki i plastyki powinny w większym stopniu uwzględniać
  współczesne doświadczenie kulturowe uczniów, a także uporządko-
  wane relacje między kulturą popularną i wysoką.

•	 Należy odwrócić tendencję obniżania wymagań wobec nauczycieli
  muzyki i plastyki, uruchomić praktycznie nieistniejący dziś system

258  Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263