Page 253 - KongresKultury2016v2
P. 253
także praktyczne utrudnienia we współpracy, co wynika z innej orga-
nizacji czasu pracy, innego kalendarza działań (rok szkolny nie pokry-
wa się z sezonem artystycznym, przepływ informacji między szkołą
a instytucjami kultury jest słaby itp.). W Polsce jednak obserwujemy
wiele bardzo dobrych praktyk takiej współpracy – programy eduka-
cyjne instytucji kultury, powstające przy udziale i wsparciu metodycz-
nym nauczycieli, uwzględniają podstawę programową, dzięki czemu
nauczyciele mogą wykorzystać ofertę instytucji kultury w codziennej
pracy z dziećmi i młodzieżą (np. swego czasu programy działu eduka-
cji Muzeum Narodowego w Poznaniu były realizowane w ten sposób,
a taką stałą współpracę ze szkołami prowadzi choćby Centrum Sztuki
Dziecka, kierując do nauczycieli właśnie wiele działań – szkoleń, kon-
ferencji, warsztatów, które towarzyszą wydarzeniom organizowanym
przez Centrum). O ile byłoby tu trudne do wypracowania jedno roz-
wiązanie systemowe na poziomie centralnym, o tyle w skali lokalnej
(np. samorządów, kiedy bierzemy pod uwagę konkretne instytucje kul-
tury i konkretne szkoły) takie rozwiązania są możliwe.
• Rozwój kompetencji kadr dla edukacji kulturalnej, oparty na wy-
mianie doświadczeń i współpracy pracowników sektora oświaty
(nauczycieli, metodyków), środowisk akademickich (w tym uczelni
artystycznych) i pracowników sektora kultury.
Bardzo ważnym ogniwem w rozwoju projektów i programów eduka-
cji kulturalnej w Polsce są osoby, które realizują takie przedsięwzięcia,
oraz ich kompetencje i możliwości doskonalenia zawodowego. Z jednej
strony animatorzy kultury i pracownicy publicznych instytucji kultu-
ry to osoby z bardzo różnorodnym wykształceniem i umiejętnościami
(absolwenci kierunków humanistycznych, społecznych i artystycz-
nych), często jednak bez przygotowania do pracy z dziećmi i młodzie-
żą (co powoduje, że są zmuszeni np. do szukania metod edukacyjnych
intuicyjnie, na własną rękę). Z drugiej strony nauczyciele narzekają na
brak orientacji w sposobach działania sektora kultury i jego ofercie
Prawo dziecka do kultury. Nowe wizje edukacji 253