Page 248 - KongresKultury2016v2
P. 248
• Trzeba rozwijać programy umożliwiające prezentowanie twórczości
dla dzieci poza siedzibami instytucji kultury, w „objeździe”, a także
programy, które ułatwią dojazd dzieci na wydarzenia do instytucji
z miejscowości w regionie (jednodniowe wycieczki „artystyczne”).
• Nieodzowne jest tworzenie mechanizmów wsparcia dla twórczości
przeznaczonej specjalnie dla młodszych nastolatków.
• Telewizja publiczna powinna przywrócić Teatr Telewizji dla Dzieci.
• Do zadań PISF powinno należeć konsekwentne wspieranie polskiej
produkcji filmowej dla dzieci i służących jej przedsięwzięć, a także
wspieranie dystrybucji kina europejskiego dla tego widza.
• MKiDN powinno okazywać większe systemowe wsparcie dla twór-
czości artystycznej dla dzieci, postrzegając sztukę dla dziecka jako
integralną dziedzinę, a nie wyłącznie element edukacji kulturalnej.
• Należy przeprowadzić zmiany w systemie edukacyjnym, polegające
na ściślejszym współdziałaniu sektora edukacji (szkoły) z artystami
i instytucjami kultury, tak aby uczniowie mogli częściej i efektyw-
niej uczestniczyć w wydarzeniach artystycznych i edukacyjnych,
będących ofertą instytucji „nieszkolnych”, a artyści mogli pracować
z uczniami na terenie szkoły.
• Trzeba wprowadzić przedmioty powiązane ze sztuką dla dziecka do
programu artystycznych uczelni wyższych, a tam gdzie takowe już
funkcjonują, zwiększyć ich zakres (na ogół są wiązane wyłącznie
z edukacją kulturalną, a nie z twórczością), szczególnie w szkołach
teatralnych, filmowych i muzycznych.
248 Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury