Page 246 - KongresKultury2016v2
P. 246
• Należy zmienić proporcje w finansowaniu instytucji i projektów,
między tzw. projektami dla dorosłych i dla dzieci.
• Powinniśmy inwestować w promocję wydarzeń o charakterze nie-
edukacyjnym, ale artystycznym.
• Nieodzowne jest promowanie twórców, budowanie „artystycznej
marki” twórcy tworzącego dla dzieci.
• Trzeba tworzyć programy długofalowe. Działania projektowe nie
mają wystarczającego wpływu na budzenie potrzeb.
Rekomendacje dotyczące edukacji dorosłych
• Ministerstwa edukacji i kultury powinny z sobą współpracować
i tworzyć „międzyresortowe” programy.
• Aby programy edukacyjne były skuteczne, trzeba je budować, wyko-
rzystując do tego narzędzia związane z edukacją kulturalną i współ-
pracując z instytucjami i pedagogami kultury, artystami i praktykami.
• Należy odciążać dzieci z zadań pozalekcyjnych (prac domowych)
i promować współuczestnictwo dorosłego w rozwoju kulturalnym
i społecznym dziecka.
• Konieczne jest promowanie współuczestnictwa jako najwyższej ja-
kości w budowaniu relacji między dzieckiem a dorosłym.
• Aby obudzić potrzeby dorosłych, trzeba stworzyć środowisko kultu-
ry, w którym rodzi się chęć uczestniczenia w wydarzeniach kultury.
246 Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury