Page 241 - KongresKultury2016v2
P. 241

wyznacznika przebiegu i efektów procesu rozwoju dziecka we wcze-
  snym okresie życia.
II. ŻYCIE RODZINNE I ZWYCZAJE PANUJĄCE W RODZINIE
Zalecenia dla osób bezpośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
•	 Należy troszczyć się o regularność rytmu dnia dziecka.
•	 Zachowania i reakcje emocjonalne rodziców / opiekunów i osób
  mających stały i bezpośredni kontakt z dzieckiem powinny być dla
  niego przewidywalne.
•	 Rodzice / opiekunowie i osoby mające stały kontakt z dzieckiem po-
  winni być obecni i dostępni dla niego nie tylko w sensie fizycznym,
  lecz także emocjonalnym.
•	 Przy aranżowaniu przestrzeni funkcjonowania dziecka w domu należy
  zawsze pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa.
•	 Należy dbać o bezpieczeństwo dziecka, gdy przebywa ono w miej-
  scach użyteczności publicznej.
•	 Dziecko powinno uczestniczyć w rytuałach rodziny / placówki, np.
  posiłkach i ważnych wydarzeniach rodzinnych.
•	 Dorośli powinni stopniowo włączać i zachęcać dziecko do wcho-
  dzenia w zróżnicowane interakcje społeczne z osobami znanymi
  i nowymi.
•	 W opiece nad dzieckiem powinni w kolejnych etapach dzieciństwa
  w coraz większym stopniu uczestniczyć dodatkowi opiekunowie
  (inni niż rodzice).

Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury  241
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246