Page 241 - KongresKultury2016v2
P. 241
wyznacznika przebiegu i efektów procesu rozwoju dziecka we wcze-
snym okresie życia.
II. ŻYCIE RODZINNE I ZWYCZAJE PANUJĄCE W RODZINIE
Zalecenia dla osób bezpośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
• Należy troszczyć się o regularność rytmu dnia dziecka.
• Zachowania i reakcje emocjonalne rodziców / opiekunów i osób
mających stały i bezpośredni kontakt z dzieckiem powinny być dla
niego przewidywalne.
• Rodzice / opiekunowie i osoby mające stały kontakt z dzieckiem po-
winni być obecni i dostępni dla niego nie tylko w sensie fizycznym,
lecz także emocjonalnym.
• Przy aranżowaniu przestrzeni funkcjonowania dziecka w domu należy
zawsze pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa.
• Należy dbać o bezpieczeństwo dziecka, gdy przebywa ono w miej-
scach użyteczności publicznej.
• Dziecko powinno uczestniczyć w rytuałach rodziny / placówki, np.
posiłkach i ważnych wydarzeniach rodzinnych.
• Dorośli powinni stopniowo włączać i zachęcać dziecko do wcho-
dzenia w zróżnicowane interakcje społeczne z osobami znanymi
i nowymi.
• W opiece nad dzieckiem powinni w kolejnych etapach dzieciństwa
w coraz większym stopniu uczestniczyć dodatkowi opiekunowie
(inni niż rodzice).
Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury 241