Page 240 - KongresKultury2016v2
P. 240
• Należy stopniowo powiększać podstawową (domową) przestrzeń
funkcjonowania o pozadomowe obszary aktywności (np. sklep,
bank, kluby dziecięce, basen, plac zabaw, koncerty, teatr, muzeum,
wystawy, warsztaty przeznaczone dla dzieci). Zachęcając dziecko do
nowych działań, stymulujemy jego rozwój.
• Rodzice powinni pogłębiać swoją wiedzę i zdobywać nowe umiejęt-
ności, tak by umieć rozpoznawać zmieniające się potrzeby rozwojo-
we dziecka i dostosowywać jego otoczenie do jego zmieniających się
potrzeb.
Zalecenia dla osób pośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
• Wiedza o prawidłowościach rozwojowych i zmieniających się
potrzebach dziecka powinna być wykorzystywana we wszyst-
kich działaniach, które mają wpływ na jego rozwój. Dotyczy to
projektowania przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej,
w których dziecko przebywa, a także projektowania zabawek,
z których korzysta, w tym zabawek edukacyjnych i aplikacji. Tę
wiedzę należy też uwzględniać przy projektowaniu szkoleń dla ro-
dziców, opiekunów zastępczych i opiekunów instytucjonalnych (tj.
pracowników żłobków, przedszkoli, klubów dziecięcych, placówek
opiekuńczo-wychowawczych, placówek opieki medycznej, szkół ro-
dzenia), projektowaniu zajęć interwencyjnych, przeznaczonych dla
dzieci i rodzin z małym dzieckiem oraz pracowników wspierających
je służb – medycznych, socjalnych – a także przy tworzeniu materia-
łów edukacyjnych dla rodziców i opiekunów, specjalistów, pracow-
ników służb medycznych i społecznych.
• Należy wprowadzać do świadomości społecznej – przez publikacje
naukowe i popularnonaukowe, konferencje i warsztaty edukacyjne
oraz media – znaczenie roli otoczenia fizycznego jako podstawowego
240 Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury