Page 240 - KongresKultury2016v2
P. 240

•	 Należy stopniowo powiększać podstawową (domową) przestrzeń
  funkcjonowania o pozadomowe obszary aktywności (np. sklep,
  bank, kluby dziecięce, basen, plac zabaw, koncerty, teatr, muzeum,
  wystawy, warsztaty przeznaczone dla dzieci). Zachęcając dziecko do
  nowych działań, stymulujemy jego rozwój.

•	 Rodzice powinni pogłębiać swoją wiedzę i zdobywać nowe umiejęt-
  ności, tak by umieć rozpoznawać zmieniające się potrzeby rozwojo-
  we dziecka i dostosowywać jego otoczenie do jego zmieniających się
  potrzeb.

Zalecenia dla osób pośrednio związanych z organizacją
fizycznej i społecznej przestrzeni rozwoju dziecka
•	 Wiedza o prawidłowościach rozwojowych i zmieniających się

  potrzebach dziecka powinna być wykorzystywana we wszyst-
  kich działaniach, które mają wpływ na jego rozwój. Dotyczy to
  projektowania przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej,
  w których dziecko przebywa, a także projektowania zabawek,
  z których korzysta, w tym zabawek edukacyjnych i aplikacji. Tę
  wiedzę należy też uwzględniać przy projektowaniu szkoleń dla ro-
  dziców, opiekunów zastępczych i opiekunów instytucjonalnych (tj.
  pracowników żłobków, przedszkoli, klubów dziecięcych, placówek
  opiekuńczo-wychowawczych, placówek opieki medycznej, szkół ro-
  dzenia), projektowaniu zajęć interwencyjnych, przeznaczonych dla
  dzieci i rodzin z małym dzieckiem oraz pracowników wspierających
  je służb – medycznych, socjalnych – a także przy tworzeniu materia-
  łów edukacyjnych dla rodziców i opiekunów, specjalistów, pracow-
  ników służb medycznych i społecznych.
•	 Należy wprowadzać do świadomości społecznej – przez publikacje
  naukowe i  popularnonaukowe, konferencje i  warsztaty edukacyjne
  oraz media – znaczenie roli otoczenia fizycznego jako podstawowego

240  Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245