Page 247 - KongresKultury2016v2
P. 247
Rekomendacje dotyczące pedagogiki teatralnej (kulturalnej)
• Należy weryfikować jakość edukacji teatralnej instytucji kultury
i NGO przez system certyfikacji zbudowany na sieciowym i meryto-
rycznym zespole fachowców.
• Trzeba rozdzielić priorytety w programach ministra dotyczące wy-
darzeń artystycznych dla dzieci i edukacyjnych.
Jerzy Moszkowicz
Bardzo ogólna rekomendacja dotycząca podjęcia działań, które zasad-
niczo zmienią podejście do kultury dziecięcej, a co za tym idzie – do
sztuki dla dziecka. Obecnie ciągle jeszcze w wielu miejscach jest ona
lekceważona, postrzegana jako mało prestiżowa i podrzędna wobec
sztuki „wysokiej”. Zmiana ta powinna objąć całe społeczeństwo, tak
aby kultura dziecięca była uważana za jedną z podstawowych, a po-
trzeba jej istnienia nie była kwestionowana.
• Należy stymulować i tworzyć mechanizmy wsparcia i zachęty dla
samorządów i instytucji przez nie prowadzonych, tak aby były one
skłonne konsekwentnie, nieprzypadkowo i cyklicznie realizować
wydarzenia i programy dla dzieci i młodzieży o wysokiej jakości
artystycznej.
• Konieczne jest tworzenie i rozwijanie już istniejących mechanizmów
(także ze strony MKiDN), mogących stymulować powstawanie poza
instytucjami kultury, przede wszystkim w organizacjach pozarządo-
wych, projektów kulturalnych dla dzieci, a także nieinstytucjonal-
nych przedsięwzięć artystycznych dla dzieci.
Prawo dziecka do kultury. Wykluczeni z kultury 247