Page 46 - KongresKultury2016v2
P. 46
To tylko niektóre z paradoksów i pytań, z którymi zmierzyć się
musi każdy, kto próbuje przedstawić diagnozę kultury w Polsce. Czy
możliwy jest kompletny i obiektywny opis kulturalnej rzeczywistości?
Kongres Kultury stworzył dobrą okazję, by zmierzyć się z tym pyta-
niem. Próby odpowiedzi podjął się interdyscyplinarny zespół badaczy
i obserwatorów z ośrodków w całej Polsce: instytutów badawczych,
organizacji społecznych i instytucji kultury, które w ostatnich latach
podejmowały badania nad kulturą. Szczęśliwie po Kongresie Kultury
Polskiej w 2009 roku nastąpił wysyp projektów badawczych. Ich wyni-
ki tworzą fascynujący, gęsty obraz niezwykle złożonego zjawiska, ja-
kim jest kultura w Polsce.
Interpretacja tego obrazu wcale nie jest łatwa ani jednoznaczna.
Wielogodzinne dyskusje naszego zespołu nierzadko przekształcały się
w gorące spory o znaczenie poszczególnych informacji. To normalne,
gdy spotykają się przedstawiciele różnych perspektyw poznawczych:
socjologowie, etnografowie, kulturoznawcy, medioznawcy. Mamy na-
dzieję, że z tej konfrontacji wyłoniła się oryginalna, ciekawa synteza,
która pozwoli lepiej zrozumieć sytuację kultury w Polsce.
Zupełnie nieoczekiwanym wsparciem dla naszych prac okazał się
sam proces organizacji Kongresu, a zwłaszcza tworzenia jego progra-
mu. Mechanizm otwartego naboru, w którego trakcie zgłoszono ponad
300 tematów, a następnie głosowanie z udziałem blisko dwóch tysięcy
osób, które wyłoniło 42 tematy zespołów roboczych Kongresu, stały się
unikatowym eksperymentem społecznym.
Odsłonił on samowiedzę środowisk kultury w Polsce zaangażo-
wanych w przygotowanie Kongresu. Zdajemy sobie sprawę, że tak
zbudowana próba nie jest reprezentatywna dla całego pola kultury
w Polsce, niemniej jednak jest ważnym i ciekawym kontrapunktem do
naszych prac, w których posługiwaliśmy się zobiektywizowaną wiedzą
naukową.
46 Jak jest? Mapa kultury w Polsce i jej terytoria