Page 102 - KongresKultury2016v2
P. 102

4.	 Następuje też odpowiedź na skomplikowanie współczesności, wy-
   rażająca się w lęku przed „obcymi” oraz niezgodzie na „płynną”
   tożsamość, elastyczność i kompromis – swoisty zwrot reaktywny ku
   twardym wartościom i prostym rozwiązaniom. Otwarcie na to, co
   nowe, jest niemożliwe, wzmocnieniu ulega wąski kanon. Z jednej
   strony rodzą się zatem jednoznaczne i zdecydowane wybory tożsa-
   mościowe, z drugiej zaś następuje proces deindywiduacji: współcze-
   sna odmiana „ucieczki od wolności”, opisująca praktyki kulturowe
   oparte na naśladownictwie, wynikającym z nieumiejętności samo-
   dzielnego rozpoznania sytuacji w rzeczywistości nadmiaru infor-
   macji i bodźców.

5.	 Polaryzacja „programu kultury”, która dotyczy strategii podejmo-
   wanych przez instytucje publiczne różnego szczebla (por. SYSTEM,
   KTÓRY TWORZY KULTURĘ. POLITYKA KULTURALNA MIAST). Z jednej
   strony, podstawowym komponentem tradycji jest polskość i na-
   rodowość, z drugiej – wyłaniają się zróżnicowane tożsamości lo-
   kalne i mniejszościowe, mniej oparte na przeszłości, a bardziej na
   aktywności. Tłem do tego jest żywioł kosmopolitycznej kultury
   wielkomiejskiej (por. METROPOLIZACJA), a także proces parcelizacji
   kultury, wytwarzania się odrębnych światów praktyk kulturowych,
   czasem zideologizowanych, często hobbystycznych, niekomuniku-
   jących się między sobą i często definiujących się poza wartościami
   wspólnoty czy społeczeństwa (rekonstruktorzy, „kibole”, a także bie-
   gacze, wielbiciele slow food itd.).

Pytanie 4. W podziałach „my” – „oni” zwykle ulega przeoczeniu tzw.
trzecia Polska. Nie tyle chodzi tu o radykalne bieguny spektrum, ile
o grupy, które celowo ustawiają się z boku. Na ile pożądane są działa-
nia, które je aktywizują? Jak wyglądałyby wyniki wyborów, gdyby fre-
kwencja wynosiła 70-80 proc.?

102  Stan krytyczny. Sfera publiczna w Polsce po 1989 roku
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107