Page 77 - KongresKultury2016v2
P. 77

Samowiedza środowiska

Opracował Tomasz Rakowski

1.	 Mimo budowania poszerzonego pola kultury, wprowadzania i od-
   słaniania praktyk kulturalnych pozostających poza głównym nur-
   tem wiele bezpośrednich doświadczeń społecznych nie znajduje
   przestrzeni ekspresji. Nawet niezwykle ważne przykłady autoeks-
   presji doświadczeń społecznych często pozostają poza polem wi-
   dzenia instytucji i badaczy kultury. Są to zjawiska niewidzialne,
   przynależne do alternatywnych czy też kontrkulturowych obiegów,
   które nierzadko dotyczą osób wykluczonych, środowisk peryferyj-
   nych, ludzi samotnych (np. sztuka outsiderów), a także środowisk
   wiejskich czy grup społecznych o odmiennych, nieakceptowanych
   powszechnie światopoglądach – jak choćby nietolerancyjnych
   i (w różnym wymiarze) ksenofobicznych (np. środowiska kibicow-
   skie). Na przykład w Lublinie środowiska te funkcjonują równolegle
   z ośrodkami alternatywnej kultury i punktami progresywnych, za-
   angażowanych społecznie miejskich działań kulturalnych (materia-
   ły, informacje i plakaty tych jakże różnych środowisk często współ-
   istnieją w jednej przestrzeni).

2.	 Choć definicje kultury i definicje uczestnictwa w kulturze zmie-
   niono na bardziej inkluzyjne i relacyjne, choć zgromadzono boga-
   ty materiał empiryczny i zaproponowano modele włączania tego
   typu praktyk kulturowych do głównego nurtu i ich uznawanie, to
   wciąż mamy do czynienia z sytuacją, w której dawne, wykluczające

Samowiedza środowiska      77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82