Page 78 - KongresKultury2016v2
P. 78

i stawiające wyraźne wymagania sposoby oceniania praktyk kul-
   turowych pozostają w mocy. To sytuacja, która ulega samoist-
   nemu odtwarzaniu się: powstało wiele inicjatyw nakierowanych
   na wspieranie oddolnie wytwarzanych praktyk kulturalnych (np.
   w Lublinie powstała gęsta sieć podmiotów realizujących projekty
   animacyjne i artystyczne, miasto to stało się swoistym laborato-
   rium sztuki partycypacyjnej i animacji kultury), ale mechanizmy
   wykluczenia kulturowego i wyznaczania pól praktyk kulturalnych
   uznawanych za wartościowe pozostają aktywne i rozpoznawane
   przez aktorów społecznych. Nie wynika to ani z braku skuteczności
   programów integracji, ani z braku pojęć pozwalających uchwycić
   te realia. Mamy tu raczej do czynienia z ciągłą nieprzystawalnością
   działań w polu kultury do wolnej, nieskrępowanej i samoorganizu-
   jącej się ekspresji społecznej. Jakie są tego powody? Czy jest to zwią-
   zane z pewną, niewidoczną na co dzień formułą działania instytucji
   kultury uwarunkowanej strukturalnie – przez formy dotacji, współ-
   pracę instytucjonalną itp., która nie pasuje do nowego paradygmatu
   i nowego języka („partycypacyjny”, „inkluzywny”)?
3.	 Związane jest to też z obecnością głębszych uwikłań struktural-
   nych, ekonomicznych, rynku pracy, z presją procesów globali-
   zacyjnych, z dynamiką nierówności społecznych. Autoekspresja
   i niewidzialne praktyki kulturowe prawie zawsze są komentarzem
   do dużych, strukturalnych podziałów i często bolesnych doświad-
   czeń społecznych, a programy działań kulturalnych nakierowane
   na to, co oddolne – mimo dobrego rozpoznania i zaangażowania
   – nie zawsze włączają się w ten rodzaj społecznego komentarza.
4.	 Często mamy do czynienia z silnymi strukturami samoorgani-
   zacji. Wówczas to, co ktoś mógłby uznać za przejaw działania in-
   stytucjonalnego i będącego elementem polityki kulturalnej, może
   mieć silny komponent oddolny. W ten sposób dochodzimy do mo-
   mentu, w którym się okazuje, że różne instytucje państwowe czy

78 Samowiedza środowiska
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83